فلاح-موسویزاده | شهرآرانیوز؛ بالاخره ریزودرشت جداول لایحه بودجه ۱۴۰۳ منتشر شد. اگر بخواهیم خیلی خلاصه وضعیت استان را شرح دهیم، باید بگوییم امسال استان ما باید ۹۵ درصد بیشتر از سال قبل درآمد به دست آورد، اما آن روی سکه میزان افزایش بودجه استانی برای ما نسبت به سال قبل ۶۴ درصد بوده است. امسال نیز مانند سالهای قبل، سهم ما از بودجه استانی چنگی به دل نمیزند و انتقادهایی که هر سال شهرآرا و دیگر رسانههای استان درباره سهم خراسان رضوی از کیک بودجه وجود داشت، همچنان پابرجاست.
سهم استان ما از بودجه استانهای کشور حدود ۵.۳ درصد است که نه با جمعیت ۸ درصدی ما از کشور، نه با میزبانی ما از ۳۰ میلیون زائر در سال و نه با درآمدی که قرار است از استان ما (با سهم ۹۵ درصدی بخش خصوصی از صنایع آن هم با ابعاد خرد و متوسط) به دست آید، همخوانی دارد. حالا باز هم این سؤال مطرح است که آیا قدرت چانهزنی نمایندگان و مسئولان استانی جوابگوی نیازهای استان نیست؟ آیا عملکرد دستگاهها در جذب بودجه مناسب نبوده است؟ این ناترازی تا کجا ادامه خواهد داشت؟
برای اینکه اعداد و ارقام آلبوم اقتصادی راحتتر بازبینی شود، سعی کردهایم بیشتر این ارقام را در قالب اینفوگرافی برایتان بازگو کنیم. بگذارید این نکته را اضافه کنیم که بودجه استانی به آن قسمت از بودجه گفته میشود که در اختیار شورای برنامهریزی توسعه استان قرار میگیرد و توسط این شورا دربارهاش تصمیمگیری میشود.
درواقع معیار تفکیک بودجه به سطح ملی و استانی، مرجع تصمیمگیری درباره هزینهکرد این مخارج است و باید توجه داشت که بخش درخور توجهی از بودجه غیراستانی هم که بهطور متمرکز دربارهاش تصمیم گرفته میشود، در استانها هزینه میشود. سال گذشته بخش مصارف ملی هر استان نیز در جدول شماره ۱۰ بودجه منتشر میشد که امسال این قسمت حذف شده است.
زمستان سال گذشته بود که اعلام شد تعداد ۱۶۵ پروژه نیمهتمام دارای اولویت استان به ارزش ۲۷ هزار و ۵۸۲ میلیارد تومان است. حالا تصور کنید که تورم صفر باشد و با فرض اینکه استان نیازمند ایجاد هیچ پروژه جدیدی نباشد.
بودجه عمرانی خراسان رضوی در لایحه ۱۴۰۳ فقط کفاف ۲۷ درصد هزینه این پروژهها را میدهد. آن هم در صورتی که بهطور کامل تخصیص پیدا کند. بر اساس جدول کلان مصارف استانها، میزان بودجه تملک داراییهای سرمایهای یا همان بودجه عمرانی معروف برای خراسان رضوی در لایحه آلبوم اقتصادی ۱۴۰۳ معادل ۷ هزارو ۴۹۹ میلیارد تومان است که نسبت به سال قبل ۳۸ درصد افزایش داشته است.
اما همین نسبت در جمع کل استانهای کشور حدود ۴۳ درصد بوده است. همچنین سهم ما از کل بودجههای عمرانی استانهای کشور ۴.۹۶ درصد است که این میزان بودجه مصوب در سال گذشته ۵.۱۳ درصد بوده است. شاید در ظاهر این تغییر چندان چشمگیر نباشد، اما باتوجهبه تورم و افزایش هزینهها، این سهم علاوه براینکه افزایشی نداشته کاهشی نیز بوده است.
یکی از بخشهای مهم در زمان بررسی بودجه جدول کلان منابع استانی است، یعنی میزان درآمدهایی که هر استان باید در سال جدید کسب کند. جمع درآمدهای خراسان رضوی در لایحه بودجه ۱۴۰۳ حدود ۴۰ هزارو ۸۳۶ میلیارد تومان برآورد شده که نسبت به لایحه سال قبل ۹۵ درصد افزایش داشته است.
یکی از بخشهای مهم این جدول درآمدهای مالیاتی است. در لایحه سال گذشته میزان درآمدهای مالیاتی برای خراسان رضوی حدود ۱۹ هزا میلیارد تومان بود که حالا این مبلغ در سال ۱۴۰۳ به بیش از ۳۷ هزار میلیارد تومان رسیده است. در جدول کلان منابع استانی در آلبوم اقتصادی ۱۴۰۳ بخشی به عنوان واگذاری داراییهای سرمایهای اضافه شده که برای خراسان رضوی هزارو ۸۵۷ میلیارد تومان است.
بودجه هزینهای یا همان بودجه جاری، آن بخش از بودجه است که شامل هزینههای دستگاههای اجرایی و نهادهای بودجهبگیر است، از حقوق و دستمزد بگیرید تا هزینههای جاری مثل هزینه آب و برق.
بودجه این بخش در لایحه آلبوم اقتصادی ۱۴۰۳ معادل ۲ هزارو ۸۶۹ میلیارد تومان است که نسبت به سال قبل ۳۶ درصد افزایش داشته است، همین نسبت در جمع کل استانهای کشور حدود ۳۶ درصد بوده است.
یعنی در این قسمت افزایش بودجه هزینهای در استان ما با روند کشوری همخوانی داشته است. سهم ما از بودجه هزینهای استانهای کشور نیز معادل ۵.۶ درصد است.